Ak pravidelne nenavštevujete lekára a nechodíte na pravidelné preventívne prehliadky, o zvýšenom obsahu tukov vo Vašej krvi sa pravdepodobne ani nedozviete. Cholesterol sám o sebe pre nás nie je nebezpečný, práve naopak. V tele zohráva dôležitú úlohu a je pre nás nevyhnutný pri tvorbe a udržiavaní bunkových membrán, niektorých hormónov a žlčových kyselín. Pečeň ho produkuje prirodzene, a preto nie je nevyhnutné sa ho snažiť doplniť prostredníctvom potravy.
V našom tele sa nachádzajú dva druhy cholesterolu. Prvým je HDL (high density lipoprotein), ktorý sa považuje za dobrý. Jeho funkciou je odstraňovanie nadbytočného cholesterolu z ciev a jeho prenos do pečene, kde prispieva k výrobe žlče. Druhým je LDL (low density lipoprotein), ktorý je známy aj ako zlý. Ak je hladina LDL v krvi príliš vysoká, začne sa usádzať na stenách ciev a môže spôsobovať srdcové ochorenia.

musli.jpg

Veľkým pozitívom je, že je možné regulovať jeho obsah v našom tele prostredníctvom stravy. Aké potraviny preferovať a ktoré naopak vynechať?
 
Vhodné potraviny

  • Zelenina – môže byť čerstvá aj mrazená. Jedným z veľmi účinných pomocníkov je čerstvý cesnak.
  • Ovocie – môže byť čerstvé, ale aj sušené (ideálne však s čo najmenším obsahom cukru). Skvelým pomocníkom je avokádo, ktoré má naozaj multifunkčné využitie. Dajú sa z neho urobiť nátierky, môžete ho pridať do šalátov no dá sa použiť aj pri príprave dezertov.
  • Obilniny – ovsené vločky a otruby výrazne prispievajú k regulácii cholesterolu. Ideálne sú ovsené kaše alebo cereálie bez pridaného cukru.
  • Mäso – konzumovať sa môže kuracie mäso bez kože, teľacie, hovädzie mäso, chudé bravčové mäso, jahňacie mäso. Dôležité je preferovať varenie, dusenie alebo pečenie pred vyprážaním.
  • Ryby – široké spektrum rýb, či už ide o morské ryby (losos, treska) alebo sladkovodné (pstruh, šťuka). Dôležité je odstrániť tučnú kožu.
  • Strukoviny – fazuľa, hrach, šošovica, cícer a mnohé ďalšie. Je možné ich konzumovať vo forme nátierok, polievok alebo aj príloh.
  • Orechy – najvhodnejšie sú vlašské orechy, mandle alebo arašidy. Môžu byť použité aj vo forme masla, mlieka alebo múky. Netreba to však s nimi preháňať, pretože sú tiež zdrojom tukov.
  • Nápoje – najlepšia je čistá voda z vodovodu. Ak chcete zmenu, prospešným je aj zelený čaj. V obmedzenom množstve je možné konzumovať aj čiernu kávu.
  • Mlieko – preferujte nízkotučné mlieko a mliečne výrobky.

 mandle.jpg

Nevhodné potraviny

  • Vyprážané jedlá
  • Nekvalitné čokolády, kekse a iné cukrovinky
  • Krémové múčniky a dezerty
  • Nápoje s pridaným cukrom
  • Vnútornosti a tučné mäsá
  • Alkoholické nápoje